Aby kolo fungovalo správně, tak je bezesporu potřeba se o něj starat a to celoročně. Tedy, za předpokladu, že na něm jezdíte nezávisle na tom, jaké je roční období. Zatím se podzim úplně neozval, ale ono stačí, když projedete po cestě, kde se převáží řepa a o znečištění kola je postaráno. Nepatřím zrovna k těm, kteří by v tomto směru byli poctiví a pečovali o kolo tak, jak by se mělo, ale zlepšuji se 🙂
Na co si netroufám, tak se do toho nepouštím a raději kolo svěřím do servisu. Přeci jen mít funkční brzdy, řazení… to je základ pro bezpečnou jízdu. Ale udržet kolo čisté, věnovat péči řetězu, to už jsou úkony, které zvládne každý z nás a je to jen o naší chuti.
Dřív jsem víceméně neřešil, jestli je řetěz špinavý, namazaný… Ale v letošní sezoně jsem se na to více zaměřil a zkrátka ta chvilka času, kterou tomu věnujete se vyplatí a pocítíte to na kvalitě jízdy. V neposlední řadě pak řetěz a další komponenty vydrží déle.
Podzimní a jarní část roku je v tomto vůbec důležitá, protože se na silnici objevuje více nečistot. To ale neznamená, že udržovat čistý řetěz není dobré po celý rok. Spíše to není nutné dělat tak často, jako třeba na podzim, když víc prší, je bláto na silnici.
Kdo maže, ten jede a neplatí to jen o běžkách 🙂
Osobně jsem si na to pořídil pračku řetězu, prozatím mi stačí úplně obyčejná. Používám nano čistící přípravek, kterým zbavím nečistoty na řetězu. Následně ho hadrou usuším a můžu přistoupit k namazání. Na to mám nachystaná dvě „mazadla“ – na suché prostředí a na období, kdy je vlhko. Pečlivě mažu článek po článku a následně opět celý řetěz osuším, aby na něm nebylo mazání na místech, kde to není žádoucí.
Výsledek pak stojí rozhodně za to a při pravidelném servisu si dopřejete větší zážitek z jízdy.